Analiza Agencije znanost i obrazovanje (AZVO), koja je provedena već drugu godinu na molbu i uz podršku hrvatskog ogranka inicijative “eSkills for Jobs”, pokazuje blagi rast interesa za studijima računarstva i informacijsko-komunikacijskih znanosti (ICT) u 2015. godini od 8,5, odnosno 11 posto više upisanih brucoša, dok je i po prioritetima na listama budućih studenata računarstvo lagano poraslo.
Analizirani su podaci Središnjeg prijavnog ureda Agencije koji je centralno mjesto prijave na sva visoka učilišta u Hrvatskoj, a prikupljeni su kroz Nacionalni informacijski sustav prijave na visoka učilišta (NISpVU). Obuhvaćena su bila sva javna i privatna visoka učilišta, sveučilišni i stručni studijski programi u Republici Hrvatskoj. Analiza ovih podataka omogućila je donošenje zaključaka o tome kako se kreću trendovi u pogledu interesa mladih za pojedinom vrstom studija, odnosno na koje mjesto po preferencijama mladi stavljaju pojedino visoko učilište ili smjer.
U generaciji koja je 2015. mogla upisivati programe na visokim učilištima, bilo je 40 879 potencijalnih studenata, što je nešto više nego godinu ranije (40 423). Vidljiv je značajan porast interesa za studijem računarstva (upisano je 1337 studenata, u odnosu na 1232 u 2014. godini), što predstavlja porast od 8,5 posto. Na programe iz područja informacijskih i komunikacijskih znanosti također je u konačnici upisano više studenata nego godinu ranije – ukupno 1136 (u odnosu na 1024 u 2014. godini), što je porast od 11 posto.
Oba su ova podatka ohrabrujuća iako je potencijal u smislu zapošljavanja koji hrvatski ICT sektor pokazuje već danas veći od ovog rasta interesa mladih za studijima vezanim uz ovo područje. U slučaju tehničkih studija poput računarstva, valja imati na umu i da nakon prve godine od daljnjeg studija odustaje 42 posto studenata.
„Veseli nas što za ICT i srodne studije raste interes kandidata u zadnje dvije godine, što znači da su i mladi svjesni potražnje za ICT stručnjacima na tržištu rada. Ove godine je zabilježen i porast broja upisanih studenata te se nadamo da će se pozitivan trend nastaviti. Isto tako očekujemo smanjenje broja studenata koji odustaju od ICT i srodnih studija, posebno studenata koji su upisani s odličnim uspjehom u srednjoj školi. Za veće pomake potrebne su promjene u predtercijalnom obrazovanju čemu će, vjerujem, dati doprinos cjelovita kurikularna reforma“, izjavio je Igor Drvodelić, pomoćnik ravnateljice Agencije za znanost i visoko obrazovanje.
“Zahvaljujemo Agenciji za znanost i visoko obrazovanje na tome što su se i ove godine odazvali našem pozivu i proveli ovu analizu. S obzirom na nedostatak radnika u ovom i povezanim područjima, ne samo u Europskoj uniji već i u Hrvatskoj, te perspektivu koja se pruža dobrim inženjerima i općenito onima koji se odluče za tehničke studije, voljeli bismo vidjeti više studenata na ovoj vrsti studija. Raduje nas primjetan porast broja upisanih na pojedinim vrstama tehničkih studija i studija vezanih uz ICT, no smatram da kao društvo moramo, na svim razinama, još snažnije poraditi kako bi se mladi motivirali za karijeru u tom smjeru te kako bismo shvatili i iskoristili stratešku važnost tehničkih znanosti općenito za gospodarski razvoj države”, naglasio je Hrvoje Balen, potpredsjednik HUP-Udruge informatičke i komunikacijske djelatnosti te nacionalni koordinator inicijative “eSkills for Jobs”.
Lagani porast interesa, iako mnogo manji nego u slučaju dvaju ranije spomenutih smjerova (računarstva i informacijsko-komunikacijskih znanosti) primjetan je i u području interesa za studijima matematike (upisano je 585 studenata u odnosu na 563 u generaciji ranije) te poslovne ekonomije koja uključuje informatiku (upisano je 196 u odnosu na 178 studenata u 2014. godini).
Kada se promatra općeniti interes mladih za pojedinom vrstom studija, pozitivno je što je interes za računarstvo i informacijsko-komunikacijske znanosti u laganom porastu pa su ih maturanti na listi od 10 studija – u trenutku kada biraju programe koje bi željeli upisati – u prosjeku po prioritetu stavljali na poziciju 3,57 u slučaju računarstva (3,68 godinu ranije) odnosno 4,46 u slučaju informacijsko-komunikacijskih znanosti (4,48 godinu ranije). Interes mladih za studijima poslovne informatike i matematike u 2015. godini uglavnom je bio nepromijenjen u odnosu na 2014. godinu.
Zanimljivo je primijetiti da kandidati koji prijavljuju ICT i srodne studije imaju više srednjoškolske ocjene iz matematike u odnosu na prosjek svih kandidata: oni koji su u 2015. prijavili neki od ICT i srodnih studija prosječno su iz matematike imali ocjenu 3,6 dok je prosjek svih kandidata bio 3,2. Pritom najvišu ocjenu iz matematike imaju kandidati koji prijavljuju računarstvo (4), potom oni koji prijavljuju matematiku (3,9), poslovnu informatiku (3,2) i informacijsko-komunikacijske znanosti (3,1).
Kandidati koji se odlučuju za studije matematike i računarstva imaju u prosjeku i ukupno najbolje ocjene – prosjek ocjena je 4,29 u slučaju studija s područja matematike, odnosno 4,04 kod studija računarstva.