U organizaciji Europskog konzorcija za osiguravanje kvalitete (European Consortium for Accreditation – ECA) i nizozemske agencije za osiguravanje kvalitete NVAO (The Accreditation Organisation of the Netherlands and Flanders), 3. prosinca, u Den Haagu, u Nizozemskoj, održan je seminar na temu nacionalne implementacije Europskog pristupa osiguravanju kvalitete združenih studija na kojem su sudjelovale i predstavnice Agencije za znanost i visoko obrazovanje.
Na seminaru, na kojem je sudjelovalo stotinjak predstavnika europskih agencija, međunarodnih udruženja i akademske zajednice, među ostalim, razgovaralo se o izazovima u osiguravanju kvalitete združenih studija te priznavanju združenih kvalifikacija, a otvorena su i druga pitanja vezana uz visoko obrazovanje i studijske programe koji nisu vezani isključivo za jednu državu.
Europski pristup osiguravanju kvalitete združenih studija dokument je usvojen na ministarskoj konferenciji u Erevanu, u svibnju ove godine. Ideja je ovog pristupa, na europskoj razini stvoriti i provoditi zajednički okvir za osiguravanje kvalitete združenih studija. Europski pristup temelji se na Standardima i smjernicama za osiguravanje kvalitete u Europskom prostoru visokog obrazovanja (EHEA) i Kvalifikacijskom okviru EHEA-e, a u svojoj primjeni isključuje nacionalne kriterije. U tom smislu, važno je informirati i promovirati ove smjernice među dionicima čitave EHEA-e, čemu je doprinijela i ova konferencija. Isto tako, bitno je da se informacije o nacionalnoj implementaciji Europskog pristupa razmjenjuju među agencijama i akademskom zajednicom s daljnjeg unapređenja.
Na seminaru se razgovaralo i o izazovima u primjeni Europskog pristupa, kao što su nacionalne poteškoće. Istaknuto da neka visoka učilišta, ali i agencije, ministarstva, studenti i poslodavci nisu upoznati s ovim smjernicama, a isto tako, sudionici su ukazali na nedostatak informacija o združenim studijima, njihovom broju i sl. Priznavanje združenih kvalifikacija također je važno pitanje u čije je rješavanje bitno uključiti nacionalne ENIC/NARIC urede. Nadalje, u primjeni ovog pristupa postoje i određeni operativni i proceduralni izazovi, kao što su odabir agencije koja će provoditi vrednovanje, naknada troškova vrednovanja i slično.
Zaključeno je kako ovakav zajednički pristup ima potencijal riješiti mnoga pitanja povezana sa združenim studijima, no svakako zahtijeva dodatnu promociju i angažman dionika EHEA-e.
U Hrvatskoj se radi na implementaciji Europskog pristupa kroz projekt Uklanjanje prepreka za prekograničnu suradnju (Removing obstacles for cross-border cooperation – ROCCO) koji je financiran iz programa Erasmus +, a provodi ga Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta u suradnji s Agencijom za znanost i visoko obrazovanje te predstavnicima dionika. Cilj mu je unaprijediti uvjete u Hrvatskoj za osnivanje združenih studija i drugih oblika prekogranične suradnje visokih učilišta.
*Prezentacije sa seminara možete preuzeti ovdje.